کد مطلب:210927 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

اسلام دین علم و عمل
سعادت و نیك بختی نصیب فرد و ملتی می گردد كه دارای علم و عمل باشد. این حقیقتی است كه تمام قبایل بشری اقرار و اعتراف نموده و نسبت به وجود علماء خود مفاخره می نمایند.

اسلام علم و دین را به هم مقرون و آمیخته شناخته و به رهبری عقل و خرد آموخته است و این دو اصل حیاتی را كه مركز زندگی و زیستن و سر بقاء و جاویدانی است غیرقابل انفكاك دانسته و امكان عقلی هم برای تفكیك آن قائل نشده زیرا باید علم به ثبوت برساند چنانچه پس از قرون متمادیه امروز علم پرده از اسرار دین برداشته و به پیشگاه حضرت خاتم النبیین كه سرحلقه دانشمندان بشری بود سر تعظیم و تقدیر و تقدیس خم نموده است.

اسلام طلب علم را فریضه و واجبه دانست و در صف وظایف اولیه بشری قرار داد و زن و مرد در تحصیل علم یكسان هستند كه باید دوش به دوش پیش بروند ولی نكته علمی این است كه باید توجه به موضوع و متعلق علم داشت و با رعایت الاهم فالاهم آنچه لازم تر و نیاز عمومی و فردی بدان بیشتر است و بقاء و دوام حیات زندگی بدان بسته است آن را مقدم داشت و لذا حكماء و فلاسفه برای تربیت نفوس بشری علم دین و عقیده و ایمان به مبداء و معاد را بر سایر علوم مقدم دانسته اند.

پیشوای اسلام دین را با عقل و خرد آمیخته و آموخته و باب مدینه علم علی مرتضی علیه السلام علوم و فنون اسلامی را برای تمام بشر آموخته تا هر طبقه و هر قبیله با نیاز سطح زندگی آنچه را بخواهند فراگیرند.

تعلیم و تعلم، آموزش و پرورش در خاندان اهل بیت عصمت و طهارت دست به دست در طول سه قرن به مسلمین آموخته و عملا خود ترجمان مكتب هدایت و ارشاد بودند و هیچ دقیقه ای فروگذار نكردند تا بشر به وظایف خویش آشنا شده حق و مسئولیت را بشناسد و به وظایف خویش قیام كند.

امروز هم ملل زنده جهان به علم و علماء مفاخره و مباهات می كنند و به نیروی علم و علماء بر یكدیگر كرنش و غرش می نمایند و برتری خود را برملا می سازند.

این علم است كه از ذره تا ذره جهش و جنبش تكاملی نموده و سیر طبیعی تكاملی خود را طی می كند و علماء قدم به قدم با این مسیر نظارت می نمایند تا اسرار تعالی و ترقی را دریابند آن روزی كه قرآن در ساختمان بشری به ملائكه و فرشتگان ملاءاعلی خطاب فرمود انی اعلم ما لا تعلمون



[ صفحه 479]



می خواست سر حیات و رموز آفرینش را بیان كنید و به جهان مجردات بنماید كه انسان معجون عجیب و شگفت انگیز آفرینش است كه با نیروهای متضاد و مختلف در مبارزه است و به كمال مطلوب خود می شتابد تا آنجا كه آنچه اندر وهم ناید آن شود.

لذا فرمود به ملكوت آسمان ها بنگرید موالید در مواد و عناصر فلكی دقت و مطالعه كنید گردش منظومه ها را ببینید حساب و نظم دقیق عالم را مورد توجه قرار دهید.

ببینید گرداننده این فضای بیكران و این منظومه های شمسی چگونه قدرتی به كار برده كه در یك سلسله اعداد بی انتها كراتی آفریده و آفتاب ها خلق كرده كه نور یكی از آنها كه دیده شده هفتاد سال نوری طول می كشد تا به ما برسد و آن روز قرآن این درس فلكی را در سایه قالب الفاظ ریخته به صورت سوگند می فرماید و رب الشعری سوگند به كسی كه آفریننده ستاره شعری و فلك بزرگ گردش منظومه شمسی شعری می باشد و تربیت كننده ی این موجود عجیب خلقت است.

ولی امروز علم پرده برداشت و عظمت شعری را به جهانیان ثابت كرد.

تلسكوپ پالوما را آمریكا كه بزرگ ترین دوربین فلكی است این ستاره را اخیرا دیده و شناخته - می نویسند نور او پس 75 سال نوری كه هر دقیقه سیصد هزار كیلومتر طی می كند به ما می رسد و در وزن مخصوص هر لیتر او مساوی 190 تن می باشد كه هیچ واگن نمی تواند حمل كند و از عظمت و بزرگی می تواند چندین هزار خورشید منظومه خاكی را درون خود جای دهد.

این یكی از آیات الهی است كه علم پس از 1300 سال پرده از روی آن برداشته و آنچه را «محمد عرب صلی الله علیه و آله» در 14 قرن پیش بدون سلاح بصری دیده است امروز دانشمندان مجهز به اسلحه های بزرگ فنی دیده و تصدیق و اعتراف نموده اند.

این همه از علومی است كه در مكتب جعفری تعلیم شده و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بزرگ ترین مربی عالم انسانیت فرصت یافت پس از یك قرن از ركود و خمود توسعه دین كه به دست امویان انجام شد مدرسه ای بگشاید و حقایق علم و دین را به مردم جهان برساند.

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام درس دانش و بینش داده كه عقول خردمندان در آن حیران مانده است.

مثلا برای معرفی ابرها فرموده 14 قسم ابر در آسمان ها ظاهر می گردد كه ما از روی



[ صفحه 480]



آیات قرآن استخراج نموده و در شرح زندگانی آن حضرت در این جلد مفصل بیان نموده ایم.

درسی كه 12 قرن پیش امام به شاگردان خود آموخت امروز علمای هواشناسی و كسانی كه در علم جو و ابر و فضا تجاربی گرفته اند نوشته اند 14 نوع ابر وجود دارد كه هر كدام وظیفه ای را انجام می دهند و پرده از روی چهره دین برداشته شده است.

نهایت باید دانشمندانی دین دار و فاضل باشند تا از مكتب امام صادق بهره مند شده و به علوم و كشفیات اخیر توجه نمایند بدانند كه موضوع علم جدید و قدیم ندارد.

با كمال تأسف باید گفت در تحولات اخیر تمدن غربی مسلمین از آثار علمی و مخازن گران بهای كتب دانش اسلامی محروم مانده اند و اگر افرادی از آنها هم به علوم و اكتشافات جدید واقف می شوند گمان می كنند دین مقدس اسلام از علم و دانش بی خبر و عاری بوده است.

آن روز امام جعفر صادق علیه السلام به جابر بن حیان طریق ساختن طلا را آموخت و در طول هزار سال مردم گمان می كردند طلاسازی با ذكر و ورد به دست می آید یا با بوته و چراغ موشی حاصل می گردد نمی دانستند كه پنج هزار درجه حرارت لازم است.

امروز كشور سوئیس طلا را به طریق همان دستور ساخته و به جهان اعلام كردند كه طلا ساخته شده اینها همه علوم اسلامی است كه متأسفانه از دست بیگانه گرفته شده است.

این سابقه تاریخی و علمی ما را موظف می نماید كه از رحلت و درگذشت آن بزرگوار مربی عالم انسانیت متأثر گشته و به باد مجد و عظمت و جلالت و شأن آن عالم ربانی كه بیست هزار عالم از خردمندان متخصص در قرن دوم اسلامی به جهانیان تحویل داد روز رحلت امام ششم را روز تأثر و عزای عمومی اعلان كنیم و دانشمندان عالم تشیع موظف هستند در این روز و روز تولد این پیشوای بزرگ اقلا یك رساله و یك درس از آموزش و پرورش امام جعفر صادق علیه السلام را طبع و نشر نموده با ترجمه حال آن حضرت به جهان انسانیت هدیه كنند.

ما این پیشنهاد آسان و قابل عمل را به دانشمندان عالم تشیع عرضه می داریم و اقتراح این سبقت علمی را توصیه می كنیم كه مراقبت نمایند آثار فراوان بی شمار و افاضات علمی پیشوای مكتب جعفری را به سبك جدید دنیاپسندی طبع و نشر نموده به زبان های زنده جهان ترجمه و نشر دهند تا جهان انسانیت بر چنین شخصیت بزرگواری بهتر و خوبتر واقف گردد.

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:

در نیمه اول قرن دوم یك نهضت بزرگ علمی و جنبش عمیق و دامنه داری به وجود آورد



[ صفحه 481]



كه حركت فكری ایجاد كرد و هنوز نوسان و امواج علمی آن در گوشه و كنار دنیا مشام انسانیت را متأثر و معطر می نماید.

ابوحنیفه امام حنفی ها می گوید:

اگر من دو سال تشرف خدمت ابوعبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را درك نمی كردم تمام عمرم به هدر رفته بود.

جابر بن حیان اساس فیزیك و شیمی و علوم طب و طبیعی را بنا نهاد و به یك واسطه به زكریای رازی سپرد و ابوعلی سینا از او فراگرفت و دوش به دوش فقه اسلام و طب و طبیعیات روزافزون گردید.

علوم فلكی و ریاضیات امام صادق علیه السلام با همین سابقه روزافزون نشر و توسعه یافت كه امروز دنیای علم بدان اعتراف و اقرار كرده است.

علوم فلكی اسلام در چهارده قرن پیش با فقدان تجهیزات امروزی نیرومندترین علوم جهانی بوده و هست و این بیان را امام صادق علیه السلام از جدش امیرالمؤمنین علیه السلام نقل كرده كه فرمود راه های زمین را شماها ممكن است به دست آورید ولی راه های آسمان ها و موجودات آنجا را از من بپرسید كه دیگری به شما نمی تواند بگوید.

عظمت علمی و مقام آموزش و پرورش امام صادق علیه السلام بیش از این است كه در یك مقاله بگنجد مطالب را خلاصه نموده در سه مجلد ضمن دوره كامل بیست جلدی زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام نگاشتم كه به حمدالله طبع و نشر یافت و ادامه تشریح مطلب را به عهده دانشمندان مبتكر و جوان وامی گذاریم تا علوم امام صادق را در جهان نشر دهند كه مردم عالم بدانند علم و علمای اسلام از همه عمیق تر و متقن تر بوده و هست.

حسین عمادزاده

نشانی: تهران خیابان قدیم شمیران، ایستگاه مینا، كوچه مینا رودبار شرقی تهران خیابان میرداماد - رودبار شرقی پلاك 67 - تلفن 224518



[ صفحه 482]